OSZUSTWO NA SMS Z PROŚBĄ O DOPŁATĘ DO PACZKI
„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 3,99 PLN. Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność”- takiej treści sms otrzymał 40-latek z Łęcznej. Następnie wszedł w załączony link i dopłacił wskazaną kwotę celem uregulowania należności. W konsekwencji z jego konta zniknęło 350 złotych, a po kilku dniach wpłynęło tam łącznie 10 tysięcy złotych, które szybko zostały wypłacone.
Mechanizm działania sprawców jest następujący: otrzymujesz wiadomość sms o treści: ,,Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty. Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność”. Do tej wiadomości dołączony jest link do strony internetowej. Kiedy w niego klikamy zostajemy przekierowani na stronę banku. Tam podajemy login i hasła, zatwierdzamy przelewy i tak zaczynają się nasze kłopoty.
Tak właśnie postąpił 40-letni mieszkaniec Łęcznej. Jak się okazało tego dnia kiedy otrzymał tą wiadomość nadawał paczkę na poczcie. Dlatego nic nie wzbudziło w nim podejrzeń. Mężczyzna chcąc dopłacić 3,99 złotych celem uregulowania należności wszedł w załączony link, a następnie zatwierdził przelew na wskazaną kwotę. Kilka dni potem otrzymał wiadomość, że z jego konta wypłacono Blikiem 350 złotych. Otrzymał również informację z banku, że aplikacja mobilna jest aktywowana na nowym urządzeniu oraz został dodany telefon jako urządzenie zaufane. Niestety i ta wiadomość nie wzbudziła w nim podejrzeń.
Następnego dnia okazało się, że ktoś wpłacił na jego konto 10 tysięcy złotych, które szybko zostały wypłacone. Wówczas mężczyzna zorientował się, że coś dzieje się niepokojącego i o podejrzanych transakcjach powiadomił pracowników banku celem zablokowania konta. Wyjaśniamy okoliczności zdarzenia i apelujemy o ostrożność.
Nigdy nie korzystajmy z linków załączonych do przesyłanych wiadomości. Nie wprowadzajmy tam danych logowania, bo trafiają one bezpośrednio do oszustów. W taki sposób możemy stracić nasze oszczędności. Bardzo ważne jest uważne czytanie otrzymanych wiadomości sms. Jeśli treść wiadomości budzi wątpliwości natychmiast skontaktujmy się z pracownikami banku.
starszy aspirant Magdalena Krasna