Aktualności

O bezpieczeństwie z seniorami

Data publikacji 14.04.2023

Podczas spotkań z seniorami omawiamy najczęściej stosowane przez oszustów metody działania - ,,na wnuczka”, „na urzędnika”, „policjanta”, ,,na wypadek”. Przestrogi poparte są licznymi przykładami z praktyki policyjnej. Tłumaczymy jak postępować, aby nie paść ofiarą oszustów. Przypominamy również o bezpieczeństwie w ruchu drogowym.

Podczas spotkania z seniorami, jakie odbyło się wczoraj  w Klubie Seniora w Cycowie policjanci omówili najczęściej stosowane przez oszustów metody działania - ,,na wnuczka”, „na urzędnika”, „policjanta”, ,,na wypadek”. Przestrogi poparte były licznymi przykładami z praktyki policyjnej. Funkcjonariusze wytłumaczyli co zrobić aby nie paść ofiarą oszustów.

Mundurowi apelowali o ostrożność w kontaktach z nieznajomymi. Podkreślali aby nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, ani nie przelewać pieniędzy na wskazane konto bankowe, aby nie działać w pośpiechu. Przestrzegali przed wpuszczaniem do domu osób obcych, którzy podszywają się pod pracowników administracji, opieki. Zazwyczaj schemat jest podobny - jedna osoba zagaduje a kolejne plądrują mieszkanie.

Policjanci omówili również zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Omówili profilaktyczną akcję ,,Jednośladem bezpiecznie do celu”, której głównym celem jest przypominanie i uświadamianie kierującym jednośladami o tym, że są niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego oraz o zagrożeniach z tym związanych. Funkcjonariusze apelowali o noszenie elementów odblaskowych w sposób widoczny dla kierujących.


W spotkaniu udział wzięła Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Łęcznej. Pani Rzecznik ostrzegała przed nieuczciwymi zachowaniami podczas zawierania umów konsumenckich. Wskazywała na co konsumenci powinni zwracać uwagę udając się na różnego rodzaju pokazy. Podkreślała, że przy umowach zawieranych na odległość przez internet, telefon oraz umowach zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa konsument ma prawo odstąpić od umowy. Z kolei w sprzedaży tradycyjnej w lokalu przedsiębiorcy konsumenci mogą korzystać z reklamacji.

Z kolei przedstawiciel Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Lublinie omówił między innymi oszustwa metodą „spoofingu”. Polegają one na wykorzystaniu oprogramowania do zmiany numeru telefonicznego lub nazwy dzwoniącego połączenia, które widzi na wyświetlaczu swojego telefonu je odbierający. Przestępcy podszywają się pod pracowników banków, instytucji zaufania publicznego aby wyłudzać dane i pieniądze od ofiar.

Prowadzenie tego typu spotkań ma na celu poszerzanie świadomości, tak aby w przyszłości czujność zagrożonych osób była jak największa. Liczymy na to, że wiedza zdobyta przez seniorów w trakcie spotkań, przekazywana będzie w środowisku sąsiedzkim oraz wśród najbliższych.

 

starszy aspirant Magdalena Krasna

 

  • policjantka z seniorami
  • policjantka podczas spotkania z seniorami
Powrót na górę strony